Olimme mukana Suomen Golfliiton Players1st -asiakastyytyväisyys kyselyssä. Kauden aikana vieraspelaajakyselyjä lähetettiin 1207 (vastanneita 22 %) ja jäsenkyselyjä 909 (vastanneita 31 %).

Vieraspelaajien palautteissa korkeimmat arvosanat saimme caddiemasterin palvelusta, tavoitettavuudesta sekä helposta ja nopeasta kierrokselle ilmoittautumisesta. Kenttä koettiin mielenkiitoiseksi, monipuoliseksi ja hyvin hoidetuksi. Ravintolapalvelumme arvostettiin valtakunnallista keskiarvoa korkeammalle. Klubitalossa on puhdasta ja siistiä.

Positiivisin muutos edelliseen kyselyyn verrattuna oli vieraspelaajien mielestä viihtyisät pukeutumis- ja suihkutilat sekä kotisivujen selkeytyminen.

Vieraspelaajien palautteessa alimman arvosanan listalla olivat korkeat green fee hinnat, lähtöaikojen saatavuus, etäisyysmerkinnät kentällä, olosuhteet rangella (matka), sekä viheriöiden yhdenmukaisuus ja tasaisuus. Vieraspelaajat eivät aina tunteneet itseään tervetulleeksi golfyhteisön omien jäsentemme joukkoon.

Jäsenpalautteessa korkeimmat arvosanat tulivat kentän monipuolisuudesta ja mielenkiintoisuudesta, kenttä on hyvin hoidettu, väylät/fairwayt ovat hyvät, klubitalossa on puhdasta ja siistiä ja palvelu ravintolassa on hyvää. Suurin positiivinen muutos on lähipelialue, range, tiiauspaikat, karheikot kokonaisuudessaan nyt tyydyttäviä ja lähtöaikojen saatavuus hyvä.

Jäsenpalautetteessa kauden aikana tapahtunutta kehitystä verrattaessa, caddiemasterin tavoitettavuus ja palvelu, kotisivujen sisältö, seuran tiedottamisen taso, hallituksen ja operatiivisen johdon työ olivat kaikki kokonaisuudessaan kasvusuuntaisia koko kauden, vaikka syyskuussa kauden loppua kohti käyriin tuli pieni notkahdus alaspäin siinä kohtaa, kun palveluja alettiin vetää alas.

Sanallisessa palautteessa tulee esiin jonkin verran yhtiöjärjestyksen ehtoihin liittyvää tyytymättömyyttä, joka koetaan toiminnan jäykkyytenä mm. pelilippujen käyttömahdollisuuksien osalta. Valitettiin siitä, että vuokrapelaaja voi saada pelioikeuden yhtiövastiketta alemmalla hinnalla. Toivottiin toimenpiteitä osakkeen arvon nostamiseksi. Golfyhteisön sisäistä toimintaa moitittiin sisäänpäin lämpiäväksi ja seuran eri toimikuntiin toivottiin lisää vapaaehtoisia. Toivottiin myös, että kapteeni/caddiemaster muistuttaisivat useammin pelaajia lyöntijälkien korjaamisesta, sekä siitä, että siirtymisestä toiseen lähtöön tulee aina ilmoittaa etukäteen caddiemasterille. Valvontaa ja pelin sujuvuutta toivottiin parannettavan. Junioritoimintaan ja nuoriin panostamista toivottiin entistä enemmän. Yksittäisiä kommentteja oli paljon ja moni niistä myös positiivisia, nykytilanteeseen tyytyväisiä ja kannustavia.

Kokonaisuudessaan palautteesta jää mielikuva, ettei kaikilta osin ehkä ole huomioitu yhtiöjärjestyksen asettamia rajoitteita hallituksen ja johdon toiminnalle. Yhtiöjärjestys määrittelee pelioikeuksien käytön osakesarjoittain, eikä toimitusjohtajalla sen enempää kuin hallituksellakaan ole mahdollisuutta poiketa näistä säännöistä. Yhtiöjärjestys rajoittaa mm. pelilippujen käyttömahdollisuuksia. Sen mukaan A- ja B- sarjan pelilippu on voimassa yhden pelipäivän, eikä lipun käyttöä voi jakaa kahdelle eri päivälle.

Perikunnalle jäävän golfosakkeen hoitaminen on toinen tärkeä kysymys, johon mietitään ratkaisua. Kun yhtiöjärjestys ei nykyisellään tarjoa vaihtoehtoa, voidaanko yhtiöjärjestystä muuttaa, tai voidaanko menettelymahdollisuuksia miettiä esimerkiksi tytäryhtiön kautta?

Vastikkeen hinta on asia, joka jakaa mielipiteitä. Kentän hoidon materiaalikustannukset kasvavat vuosittain. Suunnitelmallisuudella, hoitoprosessin jatkuvalla kehitystyöllä ja työvaiheita tehostamalla on kuitenkin vuosittain saatu säästöjä aikaan. Hoitovastike on ollut vuodesta 2014 sama, 572 euroa + alv 10%. Huoltohallin lainan lyhennysosuus 70 euroa per pelioikeus ja korko on peritty tämän lisäksi vuosittain korotusosuutena. Kentän ja palvelujen parantaminen on ollut suunnitelmallista ja jatkuvaa. Kun teemme vertailuja eri kenttien vastikkeiden välillä, tulee vertailussa huomioida investointien rahoitusmenetelmät, jotka eivät välttämättä sisälly kausimaksuun, kuten meillä. Ne voidaan periä erillisenä rahoitusvastikkeena tai jopa kertakorvauksena, osakkaiden tahtotilan mukaan.

Osakkeen ja vuokrapelioikeuden markkinahintaan vaikuttaa moni, myös ulkopuolinen tekijä. Golfyhtiön toimesta voidaan vaikuttaa itse tuotteen laatuun ja sisältöön ja sitä kautta sen kysyntään. Osakkeen markkinahintaan ja sen kysyntään vaikuttavat kuitenkin kokonaistarjonnan määrä, suhdanteet, kilpailuasema muiden harrastelajien kanssa jne. Tällä hetkellä eri golfkentillä on valtavia eroja kehityskaaren tilassa ja talouden hallinnassa. Golfosaketta ostavan pelaajan tulisi osata huomioida nämä tekijät. Messilässä asiat ovat kunnossa, kentän perusparannustyöt tehty ja osakkaan edut jo niin huomattavat, että pelkästään ne ovat viime vuosien aikana johtaneet osakkeen ostopäätökseen. On hyvä muistaa, että te omistajat päätätte vuokrapelioikeuden hinnan, myös sen, jos vuokrahinta on alle vastikearvon. Entä jos te osakkeenomistajat tekisitte yhteisen päätöksen nostaa vuokrapelioikeuden hinta 900 euroon keväällä 2018? Voisiko päätös samalla vauhdittaa myös osakkeen ostohalukkuutta?

Yhdistystoiminnan puolella toimikuntiin toivottiin lisää vapaaehtoisia. Kyselyn yhteydessä saimme listalle 30 uutta ilmoittautujaa eri toimikuntien tehtäviin, kiitos kiinnostuksesta! Olemme yhteydessä ilmoittautuneisiin kevään aikana, mutta voitte myös itse ottaa yhteyttä suoraan ensisijaisen kiinnostuksenne kohteena olevaan toimikunnan vetäjään. Tehtävää löytyy varmasti kaikille halukkaille. Itse olen yhteydessä kaikkiin kentän valvontatehtävästä kiinnostuneisiin ja minulle voi ilmoittautua edelleen, jos kentän valvonta kiinnostaa. Sitoutua ei tarvitse kuin sovituille päiville, jotka kirjaamme kalenteriin. Myös junioritoimintaan haetaan jatkuvasti uusia ohjaajia. Ole yhteydessä minuun tai Juha Ranivaaraan, jos ohjaustyö kiinnostaa. Nettisivuillamme on kaikkien toimikuntien yhteystiedot.

Junioritoimintaan panostamiseen liittyen, Meg Juniorituki Oy:n toimintaa on tulevan talven aikana tarkasteltava kriittisesti ja mietittävä, voidaanko sen toiminta saada nykyistä tehokkaammaksi.

Kiitos kaikille asiakaspalautteeseen vastanneille. Palaute on työkalu, jota voimme hyödyntää tulevan kauden suunnittelussa.

Terveisin,
Tj Arja Byman