Pelaaja Ensin -asiakastyytyväisyyskysely suoritettiin kaudella 2018 kolmessa osassa jäsenistölle ja vastanneiden määrä oli yhteensä 268. Vieraspelaajille kysely lähetettiin aina kierroksen jälkeen seuraavana päivänä. Vieraspelaajavastauksia saatiin yhteensä 262.

Palvelualueiden yleisarvosanat olivat lähellä valtakunnallisia keskiarvoja. Palvelualueet oli jaettu seuraaviin kokonaisuuksiin: kenttä, sosiaalinen ympäristö, ravintola, klubitalo, harjoitusalueet, proshop, johto ja palvelu, hinnat ja tuotteet.

Kentän osalta tiiauspaikat, väylät, karheikot, kentän hoitotaso ja mielenkiintoisuus saivat sekä omalta jäsenistöltä, että vieraspelaajilta keskiarvoa paremmat pisteet. Viheriöiden tasalaatuisuus ja kentän valvonta arvostettiin hieman keskitason alle.

Sosiaalinen ympäristö peilaa tunnelmaa golfyhteisössä, sekä klubitapahtumien ja kilpailujen määrää ja laatua. Tämä arvosana ei missään kohtaa ylittänyt valtakunnallista keskiarvoa, vaikka pisteet olivat kauttaaltaan hyvin lähellä niitä. Varmasti positiivisella tavalla toimintaamme uudistaa se, että Messilän golf ry on heti kauden jälkeen käynnistänyt tapahtuma- ja kilpailutoiminnan päivitystyön ja pyytää ideoita toiminnan kehittämiseen jäseniltä osoitteeseen kilpailu@messilagolf.fi.

Ravintolapalvelun pisteet olivat täysin samat kuin valtakunnallinen keskiarvo. Pieni ero oli kuitenkin siinä, että vieraspelaajien käyrä oli tasaisempi. Osa omista jäsenistä koki ongelmalliseksi ravintolapalvelun keskittämisen pelkästään klubille syyskuun aikana, kun uutta pelijärjestystä kokeiltiin. Kokeilusta tehtiin erillinen kysely, johon vastauksia saatiin kiitettävästi.  Muun muassa ravintolalta toivottiin terveellisempiä välipaloja. Palautteet huomioidaan kauden 2019 tarjontaa suunniteltaessa. Joissakin palautteissa ravintolan aukioloaikoja toivottiin pidennettävän. Kannattavuuden näkökulmasta toive on haasteellinen toteuttaa, mutta sekin on pohdittavana.

Klubitalo sai hyvät arvosanat kauttaaltaan. Terassit, pukuhuoneet ja suihkutilat, wc:t, sekä niiden puhtaus ja siisteystaso todettiin hyväksi.

Harjoitusalueissa range sai keskiarvoa paremmat pisteet. Lähipelialue puolestaan hieman keskiarvoa huonommat.

Proshop arvosteltiin lähelle keskiarvoa aukioloaikojen, tuotteiden saatavuuden ja hintatason osalta.

Johto ja tiedotus saivat jäsenistöltä kouluarvosanan 7,4, kun valtakunnallinen keskiarvo oli 8. Arvosanaa pudotti eniten uskomus siitä, ettei johto kuuntelisi riittävästi pelaajien ehdotuksia tai uusia ideoita. Tähän asiaan on reagoitu jo aikaisemmankin palautteen pohjalta sekä oy:n hallituksessa, että ry:n johtokunnassa. Toimialalla tapahtuvat suuret muutokset pakottavat tavoitteiden ja toimintamallien uudelleenarviointiin. Jopa yhtiöjärjestys ehtoineen on tarkastelun alla. Hallitus on hyvin tietoinen golfalan muutospaineista ja tarkastelee toimintoja sen mukaisesti. Messilässä kaikki perusasiat ovat onneksi kunnossa, talous, kenttä, jonka maa-alueen omistamme, hyvät huoltotilat ja kentän hoitokoneet, sekä aktiivinen seuratoiminta. Osakkeet vaihtavat omistajaa reilun kolmenkymmenen siirron vuosivauhtia. Osakkaan edut ovat hyvät ja asema etuoikeutettu kaikessa päätöksenteossa. Kun uusia toimintamalleja tutkitaan, vakaa tilanteemme antaa aikaa perusteelliseen perehtymiseen ja arviointityöhön ennen muutostoimenpiteisiin ryhtymistä. Tarvitsemme yhteisesti hyväksytyn päämäärän, uudet ehdot ja strategiat toimintojen päivittämiseksi. Tämä työ on parhaillaan käynnissä. Kuten jo todettiin, johtokunta käy osaltaan syksyn aikana kaikki jäsen- ja tapahtumatarjonnan muodot läpi, kuunnellen jäsenten antamia ideoita.

Tiedottaminen ja toimivien tiedotuskanavien löytäminen on jatkuva haaste. www.messilagolf.fi -sivusto on tiedottamisemme pääkanava, jota ylläpidetään jatkuvasti. Tämän lisäksi lähetetään Uutiskirjeitä. Gsm-viestintää käytetään nopeiden pienten infojen lähettämiseen, tosin kustannussyistä harvemmin. Some-kanavien kautta aktiivinen tiedottaminen on haasteellista. Tiedottamisen kehittäminen ja tehokkaiden kanavien löytäminen on yksi hallituksen tarkastelun kohteena olevista asioista.

Oikean hinta-laatusuhteen löytäminen on jatkuvaa tasapainottelua. Pelaamisen hintaan vaikuttavat kentän ja puitteiden sovittu hoitotaso sekä investoinnit, jotka rasittavat myös pelituotteiden hintoja niiden rahoitusajan. Sijoituimme hyvin lähelle keskiarvoa myös tässä arviossa. Messilässä vuodesta 2014 samana pysynyt pelioikeuden kausivastike on ollut 630 euroa verollisena. 90 euron korotusosuudella hoidetaan huoltohalli-investoinnin lainaa tasalyhennyksin vuoteen 2029. Pelioikeuden vuotuinen 720 euron kokonaiskustannus on vertailussa varsin kohtuullinen.

Suuri kiitos, että vastasit Pelaaja Ensin -kyselyyn, jossa arvioimme kulunutta golfkautta. 

Kiitämme konkreettisesta palautteesta ja ideoista joita saimme ja joita keräämme edelleen kilpailu@messilagolf.fi -postilaatikkoon. Johtokunta käsittelee ensimmäisen kerran seura- ja kilpailutoimintaan liittyvää palautetta 29.10. kokouksessaan. Pidämme postilaatikon auki koko syksyn ja sinne ovat tervetulleita uudistusideat kaikkeen toimintaamme liittyen.

Tj Arja Byman