Toimikunta

Katariina Martikainen (puheenjohtaja), Mari Heino, Pirjo Hämäläinen, Mervi Lehtinen, Satu Suihko ja Tiina Väätäinen.

Naistoimikunta kokoontui kauden aikana 7 kertaa.

Kausi 2017

Naisten toiminnan painopiste oli myös kaudella 2017 naispelaajien aktivoinnissa ja pelitaitojen kohentamisessa.

Naisten toiminnassa etsittiin kaudella 2017 toimenpiteitä miten saavutetaan Golfliiton asettama seurakohtainen tavoite uusien naistenpelaajien määrän kasvattamisesta. Lisäksi pyrittiin tarjoamaan koko naisjäsenistölle monipuolisesti tapahtumia ja aktivoimaan seuran naisjäseniä pelaamaan kisoja.

Kaudella 2017 jatkettiin henkilökohtaisia yhteydenottoja seuran uusiin naisjäseniin ja naistoimikunta markkinoi naisten tapahtumia aktiivisesti kaikille seuran naisjäsenille. Naisten tapahtumissa pyrittiin huomioimaan seuran naisjäsenet mahdollisimman laajasti riippumatta pelitasosta tai iästä ja tarjoamaan jäsenistölle erilaisia mahdollisuuksia osallistua toimintaan.

18. golfseurojen Ladykapteenien kokoukseen lauantaina 21.1. Helsingissä osallistuivat Katariina Martikainen, Pirjo Hämäläinen, Mervi Lehtinen, Satu Suihko ja Tiina Väätäinen.

Kauden 2017 tapahtumia

Naisten kauden avajaiset

Naisten kauden avajaisiin tiistaina 9.5. osallistui peräti 67 Messilän naisjäsentä. Avajaisten ohjelmaan kuului Golfpointin muotinäytös, info kauden tapahtumista, arpajaiset ja yhteinen iltapala.

Tapahtumassa järjestettyjen arpajaisten tuotto (162 euroa) ohjattiin tyttöjunioreiden stipendirahastoon ja naisten kauden palkintoihin.

Kaksi eri teemaista sääntöiltaa naisille

Naisille järjestettiin kauden alussa kaksi maksutonta sääntöiltaa eri teemoilla. Toukokuisessa ”Perusteet”-sääntöillassa Satu Suihko piti ensin sääntökertauksen klubilla, jonka jälkeen siirryttiin kentälle käymään sääntöjä kenttäolosuhteissa läpi.

Kesäkuun alussa järjestetyssä ”Myytinmurtajat”-sääntöillassa sääntötoimikunnan puheenjohtaja Erkki Kortelainen oikoi esimerkkitilanteiden avulla sääntöihin liittyviä vääriä uskomuksia.

Naisten sunnuntai

Valtakunnallista naisten sunnuntaita 11.6. vietettiin Messilässä teemalla ”kaveri mukaan”. Kaverille maksuttomaan tapahtumaan kuului brunssi, junioritoimikunnan puheenjohtajan Juha Ranivaaran puttikoulu ja yhdeksän väylän kisa, jossa seuran naisjäsen löi muut lyönnit ja golfia pelaamaton kaveri sai putata griinillä.

Naisten sunnuntain yhteydessä järjestetyllä golftarvikkeiden kirpputorilla riitti niin myyjiä kuin ostajiakin. Kirpputorille tuotteitaan myyntiin tuoneille annettiin mahdollisuus lahjoittaa myyntituotot Messilän junioritoiminnalle. Juniorityölle kertyi näin lahjoituksina 60 euroa.

Perjantain peli-illat

Kaudella järjestettiin kaksi leikkimielistä yhdeksän väylän peli-iltaa. Kesäkuussa pelimuotona oli kaksi mailaa ja putteri, elokuussa pelimuotona oli erado, kaksi väylää. Elokuun peli-ilta oli suunnattu ensisijaisesti korkeammalla tasoituksella pelaaville naisille.

Kutsukilpailu ”Täyden kympin naiset”

Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi järjestettiin kutsukilpailu ”Täyden kympin naiset” niille seuran naisille, jotka vuoden 2017 aikana täyttivät pyöreitä vuosia (20-80 vuotta). Kutsun kotiosoitteeseen saivat 34 seuran naisjäsentä. Kutsukilpailu pelattiin 18 väylän pistebogi-kisana lauantaina 8.7.

Kolmen seuran ystävyysottelu

Naisten kolmen seuran (Tawast Golf, Hyvinkää Golf ja Messilä Golf) ystävyysottelu pelattiin 10 hengen joukkueilla Tawast Golfissa torstaina 20.7. Pelimuotona oli 18 reiän tasoituksellinen pistebogi ja joukkueen tulokseen laskettiin kahdeksan parhaan pelaajan tulos.

Ystävyysottelun voitti Hyvinkää (238 pistettä), toiseksi tuli Tawast (230) ja tiukan kisan kolmanneksi Messilä (228). Ystävyysottelun kiertopalkinto päätyi siis vuodeksi Hyvinkään haltuun, mutta on ensi kaudella jälleen tavoiteltavissa Messilässä.

Naisten avoin parikilpailu

Naisten avoin parikilpailu (best ball) pelattiin sunnuntaina 6.8. yhteislähtönä kello 9.00 alkaen. Kisan pääsponsori Delta Bavaria palkitsi kolme parasta paria. Lisäksi palkintojen jaossa mukana olevien kesken arvottiin By Marja- ja Nuku ja Istu -yllätyspalkinnot. Kilpailun voittivat Messilän tyttöjuniorit Saana Hyvönen ja Saaga Nurmi.

Ystävyysottelu MEG-AGK

Kaudesta 2014 alkaen Messilän ja Aulangon ladyt ovat vuorovuosina tehneet omakustanteisen pelimatkan toisen seuran kentälle. Kaudella 2017 oli Aulangon vuoro vierailla Messilässä ja ystävyysottelu pelattiin lauantaina 2.9. Pelimuotona oli 18 reiän tasoituksellinen pistebogi ja joukkueen tulokseen laskettiin viiden parhaan pelaajan tulos.

Messilän joukkue hyödynsi kotikenttäedun ja voitti joukkuekilpailun pistein 165-137. Varsinaisen ystävyysottelun rinnalla pelattiin myös yksilökilpailu ja molemmista joukkueista palkittiin paras pistebogi- ja paras scratch-tulos.

Seuraottelu MEG-LG

Jatkettiin kaudesta 2013 alkaen Lahden Golfin ladyjen kanssa pelattua seuraottelua, jossa pelimuotona on reikäpeli. Tapahtuman tavoitteena on innostaa naispelaajia pelaamaan reikäpeliä ja lisätä seurojen välistä yhteistyötä. Pelattiin kaksi 18 väylän kisaa, ensimmäinen heinäkuussa Messilässä ja toinen syyskuussa Takkulassa.

Joukkueisiin valittiin pelaajat kolmesta eri tasoitusryhmästä ja seurojen ladykapteenit päättivät otteluiden pelaajat. Kahden kisan yhteenlasketulla tuloksella voittopokaali päätyi ylivoimaisin luvuin 17,5-8,5 vuodeksi Messilän joukkueen haltuun.

Naisten kauden päättäjäiset

Naisten kauden päättäjäiset järjestettiin lauantaina 30.9. Tapahtumassa pelattiin 18 väylän yksilökisa arvotuilla lähdöillä. Kisan ja yhteisen päivällisen jälkeen palkittiin päivän kisan voittajien lisäksi kauden eclectic-voittajat ja julkistettiin Vuoden 2017 Lady.

Opetusta naisille

Naistoimikunta organisoi kauden aikana yhdeksän erilaista ryhmäopetustuntia naisille. Seuran pro Marko Kumm piti alkukaudesta kolme naisille suunnattua 1,5 tunnin opetuskertaa lähipelialueella, kolme 1,5 tunnin opetuskertaa rangella sekä kolme kentällä toteutettua peliopetuskertaa naisten pelitaitojen kohentamiseksi

Eclectic

Naiset pelasivat kesä-, heinä- ja elokuun ajan Eclectic-kisaa, jossa pelaaja pyrki saavuttamaan mahdollisimman hyvän kertymätuloksen (jokaisella yksittäisellä reiällä pelaajan paras sillä reiällä sovitun jakson aikana saavuttama tulos). Kertymätulokseen hyväksyttiin täyden kierroksen tulokset. Kierrosten määrä oli rajoittamaton.

Kisan parhaan tasoituksellinen tuloksen (50 lyöntiä) pelasi Raija Saviniemi ja parhaan scratch-kertymätuloksen (68 lyöntiä) kolmen kuukauden aikana saavutti Satu Suihko.

Eclectic-kisan tuotto 246 euroa ohjattiin lyhentämättömänä Messilän junioritoiminnalle.

Pelaa 100

Messilän naistoimikunta markkinoi kauden aikana Golfliiton Ladytoimikunnan luomaa uutta tapahtumaa Pelaa 100!, jonka tavoitteena oli aktivoida naisgolfareita pelaamaan useampia kierroksia kesän aikana.

Pelaa 100! -kisassa oli kaksi vaihetta: sadan pisteen kerääminen ja seuranta sekä alueellisiin loppukilpailuihin osallistuminen. Pelaajalla oli mahdollisuus kartuttaa pistebogeysaldoaan pelaamillaan kierroksilla 1.5.-6.8. välisenä aikana ja 100 pistettä kerättyään ilmoittaa pisteet www.ladygolf sivuston kautta.

Muutama Messilän naispelaaja innostui keräämään pisteitä ja osallistui myös Hartolassa pelattuun alueelliseen päätöskilpailuun.

Viis Leideistä -kiertue

Kauden aikana pelattiin perinteistä naisten Viis Leideistä -kiertuetta. Osakilpailuja oli kaudella 2017 kuusi ja seurakohtainen osallistujien maksimäärä palautettiin yhden kauden poikkeaman jälkeen 20 pelaajaan/seura. Messilän naiset osallistuivat aktiivisesti kiertueen osakilpailuihin ja Messilällä oli tuttuun tapaan jokaisessa osakilpailussa vahva osanotto.

Joukkuekilpailun yhteistulokseen laskettiin jokaisen seuran viiden parhaan pelaajan pb-pisteet viidestä eniten pisteitä kerryttäneestä osakilpailusta. Kaudella 2017 joukkuekilpailun voiton vei Lahden Golf, toiseksi sijoittui Messilä Golf ja kolmanneksi Hartola Golf.

Henkilökohtaisessa kilpailussa tulokseen laskettiin kiertueen kuudesta osakilpailusta neljän parhaan osakilpailun tulos. Henkilökohtaisen pb-kilpailun voitti Messilä Golfin Arja Lindqvist (143 pistettä). Parhaan scratch-tuloksen saavutti Messilän Eija Kettunen (338 lyöntiä).

Kaikkien osakilpailujen tulokset ja erikoiskilpailujen voittajat löytyvät Greeniä Koko Seutu -sivustolta osoitteesta www.greeniakokoseutu.fi.

Vuoden Lady

Vuoden Ladyn valinnassa huomioidaan seuraavat perusteet: valittu henkilö osallistuu aktiivisesti Messilän naisten tapahtumiin ja edustaa seuran naistoimintaa iloisella asenteella. Vuoden Lady on mukavaa peliseuraa kaikille eikä kisamenestyminen ole olennaista.

Vuoden Ladyn kunnianimen kaudella 2017 sai vasta golfin aloittanut, valtavan aktiivinen ja aina iloinen Sari Lindgren.

Stipendit tyttöjunioreille

Kahden edellisen kauden tapaan naistoimikunta jakoi kolmelle tyttöjuniorille 50 euron stipendin. Stipendin myöntämisperusteet olivat edelleen: aktiivinen ja kauden aikana omalla tasollaan kehittynyt tyttöpelaaja, joka on kiva pelikaveri kaikille.

Juniorien ohjaajat yhdessä seuran pron Marko Kummin kanssa valitsivat stipendin saajiksi seuraavat tytöt: rookie-ryhmästä Emilia Nykter, peli-ryhmästä Lina Lindqvist ja kilpa-ryhmästä Olivia Niskanen.

Tiedottaminen

Kauden tapahtumista tiedotettiin naisten oman sähköisen uutiskirjeen ja caddiemaster-pisteessä olevan kansion kautta. Tietoa välitettiin myös seuran kotisivuilla olevan tapahtumakalenterin, Nexgolf-varausjärjestelmän ja tekstiviestien avulla.

Naistoimikunnan jäsenet ottivat yhteyttä kauden alkuun mennessä seuraan liittyneisiin uusiin jäseniin sekä kirjeitse että puhelimitse.

Talous

Naistoimikunnan budjetti kaudelle 2017 oli 4 000 euroa. Toimikunnan kauden aikana syntyneet kulut alittivat budjetin.